fredag, april 18, 2008

Jeg skriver ikke mye politikk, og jeg diskuterer ikke mye politikk. Noen ting er det veldig forutsigbart at provoserer meg, som homofiles rettigheter, og det er sjeldent jeg orker å go there. Andre ting orker jeg bare ikke diskuterer, litt fordi jeg er ikke den som er best til å ordlegge meg når jeg er provosert.

Dette er et eksempel på det sist.

Ikke fordi jeg har tenkt å kjøpe eller selge sex i nærmeste fremtid, men fordi dette er håpløst. Det er da ingenting galt i at ansvarlige mennesker enten vil kjøpe eller selge sex, det er en service som alt annet, og det er en myte at alle blir tvunget inn i prostitusjon. Og det er heller ikke det regjeringen offisielt sier. De sier de er ikke imot sex som handelsvare men at de vil bli kvitt menneskehandelen. Prostitusjon =/= menneskehandel. Og det er menneskehandelen politikerne prøver å bli kvitt. Jeg er veldig for ytringsfrihet og handlingsfrihet. Og jeg har aldri trodd på at "middelet helliger målet" som er begrunnelsen til politikerne. Det er en helt feil tankegang.

Dessuten er det en ueffektiv måte å prøve å hindre menneskehandling på. Det er ren symbolpolitikk. All prostitusjon som innebærer menneskehandel er allerede dekket av forbud. Det er blant annet forbudt i Norge å tjene penger på andres prostitusjon. Alle som driver med menneskehandel kan taes på det. Vi har rett og slett en unødvendig, overflødig lov. I praksis vil det bare føre til at prostituerte må skjule seg, og menneskehandlerene må skjule seg enda bedre. Helt fucking unyttig og uhjelpsomt, og rett og slett kontraproduktivt.

Provosert!